Svar fra ministeren på foretræder, regler for genåbning af butikker og GF

Justitsministeren svarer på
Våbenhandlerforeningens foretræde for Retsudvalget

Justitsminister Nick Hækkerup er nu kommet med et svar på det foretræde for Folketingets retsudvalg, som Danmarks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening var blevet givet den 4. februar 2021. Formålet med foretrædet var at råbe ministeren og folketingsmedlemmerne op, og gøre dem opmærksom på de problemstillinger, der til stadighed plager branchen. Danmarks Våbenhandlerforening bidrog med konkrete eksempler på bl.a. langsom sagsbehandling, mangelfuld håndtering af tilladelser til lyddæmpere, upraktiske regler for prøveskydning og manglende vejledning vedrørende våbenmærkning.

Sammen med Jægerforbundet gjorde formand Kristian Petersen det klart, at oplevelsen er, at Justitsministeriet forhaler sager, der er af stor interesse for våbenhandlerbranchen, og at der simpelthen ikke lyttes nok til interessenterne på området. Resultatet er en dårligere kvalitet i lovgivningen, belastning af de ansvarshavende myndigheder grundet unødvendig sagsbehandling og dermed en dårlig oplevelse for Danmarks våbenbrugere og virksomhederne i våbenbranchen. Af samme årsag opfordrede begge til en gentænkning af samarbejdet med Justitsministeriet, og en markant større lydhørhed overfor de parter, der bliver påvirket af ændrede regler.

Som resultat af foretrædet blev justitsministeren bedt om at svare på branchens indlæg af resten af retsudvalget. Det er det svar, der nu er blevet offentliggjort. Selvom problemstillingerne bekræftes og anerkendes af ministeren, er det dog desværre langt fra det svar, vi kunne have håbet på.

Som næste skridt vil Danmarks Våbenhandlerforening nu koordinere det videre arbejde med vores samarbejdspartnere på våbenområdet for at skabe maksimal opmærksomhed på branchens problemer - blandt andet over for Folketingets medlemmer.

Læs hele justitsministerens svar

Genåbning af butikkerne – hvad er reglerne?

Fra mandag den 1. marts har det igen været muligt for udvalgsvarebutikker på under 5.000 kvadratmeter at holde åbent - bortset fra dem der ligger i storcentre. Der gælder dog fortsat restriktioner, herunder kvadratmeterkrav, som du skal være opmærksom på. Her er et udpluk af regler, der er relevante for de fleste detailbutikker:

•    Krav om mundbind eller visir for både kunder og detailhandlende i butikker
•    Krav om skiltning i detailhandlen via Sundhedsstyrelsens skilte, med henblik på kraftigt at opfordre familier mv. til kun at foretage indkøb én person ad gangen.
•    For udvalgsvarebutikker under 2.000 m2 er det et krav, at der skal være 10 m2 pr. kunde i butikken.

Læs mere på www.coronasmitte.dk, bl.a. om krav til udvalgsvarebutikker på mere end 5.000 kvadratmeter eller om de specifikke krav og anbefalinger her

Husk generalforsamling den 17. marts

Danmarks Våbenhandlerforening afholder ordinær generalforsamling onsdag den
17. marts med start klokken 09.30. Grundet corona-restriktionerne vil generalforsamlingen blive afholdt digitalt, så du kan følge med derhjemmefra.

Skriv til sekretariatet, hvis du ønsker at deltage.